Ogłoszenie

Jeśli ktoś ma jakieś fajne filmy godne obejrzenia to proszę kontaktować się ze mną - Szef ;)

#1 2009-03-19 15:24:43

Szef

Administrator

8955152
Zarejestrowany: 2007-10-19
Posty: 236
Punktów :   

16 marca 2009

Temat: Podstawowe paradygmaty w socjologii.

Paradygmat - pewien zbiór założeń, twierdzeń ( w tym wypadku socjologii) dotyczących rzeczywistości społecznej (jej istoty, sposoby analizy).

Paradygmat:
- funkcjonalny
- konfliktowy
- radykalny

Metafora społeczeństwa - Na społeczeństwo w pierwszym ujęciu patrzy się jak na organizm, w drugim jak na pole walki, a trzecim jak na teatr. Trzy pytania określają nam te trzy ujęcia:

Po pierwsze patrzymy na jednostkę - kim jest człowiek?
Po drugie - czym jest społeczeństwa?
Po trzecie -  na czym polega zmiana społeczeństwa?

Erich Bern - w co grają ludzie? - można kupić Adze.

1. Źródła metafory
2. Klasyczne formy metafory społeczeństwa
3. Współczesne formy metafory społeczeństwa
4. Istoty metafory społeczeństwa ( czym jest społeczeństwo i na czym polega metafora społeczeństwa}

I. Społeczeństwo jako organizm
(ad. 1 - źródła ) - społeczeństwo zostało traktowane jako organizm od połowy XIX  w. Wpłynęły na to dwa trendy.
- Pierwszy to koncepcja ewolucji Darwina.
- Drugi trend - fascynacja koncepcją pozytywizmu, przede wszystkim w naukach przyrodniczych.

Pierwszym przedstawicielem tej koncepcji był August Counte który twierdził że społeczeństwo jest całością hierarchicznie zbudowaną. Najmniejszą komórką społeczną jest rodzina. Całość dominuje nad jednostka.

XIX w. U Counta pojawia się podział społeczeństwa na dwa aspekty:
- Statyki społecznej (zależności pomiędzy elementami z których składa się społeczeństwo - w języku medycznym - anatomia społeczna)
- Dynamika społeczna ( fizjologia społeczna) - ten aspekt bada jak społeczeństwo żyje, kształtuje się i zmienia. Społeczeństwo nie jest czymś statycznym - podlega ciągłej zmianie. Społeczeństwo ewoluuje od form prostych, do bardziej zhierarchizowanych.

XIX w. Herbert Spencer - posługuje się w sposób ewidentny metaforą organizmu. Formuje 5 tez które uzasadniają porównanie społeczeństwa do organizmu.
- Organizm i społeczeństwo ulega wzrostowi (rozwojowi)
- W społeczeństwie "wzrost masy" powoduje wzrost złożoności i zróżnicowanie struktury budowy.
- Złożoności i zróżnicowaniu w strukturze towarzyszy to że te elementy pełnią różne funkcje w stosunku do całości.
-  W społeczeństwie jak i w organizmie wszystkie części są ze sobą powiązane.
- Społeczeństwa trwają pomimo tego że poszczególne "komórki" umierają.

Herbert Spencer uchodzi za ojca ewolucjonizmu w socjologii.

Emil Durkheim - pierwszy człowiek z tytułem profesora w socjologii. Uważa że społeczeństwo jest istotą samą w sobie. Sui generis - swoiste dla samego siebie. Jest rzeczywistością swoistą, pochodzącą samą od siebie. Jest nieredukowalną do sumy  jednostek wchodzącej w skład społeczeństwa. Jest także sumą relacji międzyludzkich ( sumą dusz). Wprowadza tezę że struktura dominuje nad elementami składowymi społeczeństwa.  Wprowadził również stany patologiczne takie jak dewiacje, anomie. Stworzył typologię samobójstw, biorąc pod uwagę ….. Wprowadził również pojęcie stanu normalnego.

Społeczeństwo jako organizm w ujęciu społecznym.
Współczesna koncepcja socjologiczna zwana funkcjonalizmem. Koncepcja pojawiła się dzięki dziełu Parksonsa - System społeczny.
- Społeczeństwo jest systemem wzajemnie powiązanych elementów.  Zmiana każdego elementu powoduje zmiane innych elementów.
- System społeczny charakteryzuje się pewnymi wewnętrznymi procesami, które działają w kierunku jego integracji, utrzymania w pewnym ładzie
- System społeczny posiada pewne wymogi, potrzeby - które muszą być zaspokojone, aby została zachowana równowaga systemu.
- W społeczeństwie muszą istnieć pewne struktury, elementy które warunkują zaspokojenie potrzeb systemu, aby utrzymać w społeczeństwie równowagę.

Imperatywy funkcjonalne aby można było utrzymać równowagę w społeczeństwie
• Adaptacja do środowiska (system ekonomiczny - gospodarka, poprzez produkowanie dóbr, usług)
• Osiąganie celów (konkretne zachowania) - wg Parksonsa - system władzy jest odpowiedzialny za osiąganie celów systemu społecznego.
• Integracja - utrzymywanie systemu w całości. (układ związany z edukacją, instytucje religijne i społeczne)
• Utrzymywanie tożsamości społeczeństwa, podtrzymywanie wzorów działania (kultura, moda, ideały kulturowe, przekonania, ideologie)

Człowiek w sensie socjologicznym jest tu osobowością - zespół norm, zachowań, nastawień. Osobowość kształtuje się w procesie socjalizacji - kształtowania jednostki przez społeczeństwo (instytucje edukacyjne itd.) Dzięki socjalizacji i wychowaniu tworzy się osobowość. Człowiek z istoty biologicznej, staje się istotą społeczną . Jest to koncepcja człowieka sterowanego z zewnątrz.
Społeczeństwo - ludzie wyznają te same normy, wartości.

Zmienność społeczna polega na tym że cztery imperatywy funkcjonalne musi się cały czas dostosowywać do tego żeby ten system trwał.

II. Społeczeństwo jako pole walki
Podstawowe katagorie analizy
- Antagonizm społeczny
- Sprzeczność społeczna
- Konflikt społeczny

Te trzy kategorie odnoszą się do trzech różnych aspektów

Antagonizm społeczny - odwołuje się do pewnych stanów psychologicznych - sfery kognitywnej naszej postawy. Patrzymy na siebie jak na wrogów, rywali.

Sprzeczność społeczna - Odnosi się do struktur społecznych, instytucji, grup - jest pewną cechą struktury społeczeństwa. W owej strukturze są mechanizmy które przeciwstawiają sobie ludzie (biedni, bogaci, studenci, wykładowcy). Klasy społeczne hierarchizują ludzi wg pewnych czynników: pieniędzy władzy, wykształcenia, zdrowia, umiejętności.

Konflikt społeczny - dotyczy sfery zachowań, działań ludzi - są to działania mające na celu podporządkowanie sobie jednych grup ludzi przez drugich. Na przykład wojna.

Georg Simmel i Karol Marks -  ich koncepcje pokazują dwa różne spojrzenia na spojrzenie na społeczeństwo jako pole walki. U Simmela u podstawy takiego założenia leży natura ludzka, natomiast u Marksa konflikt jest pochodną sprzeczności tkwiących w stosunkach społecznych.

Wspólne cechy założeń:
- Życie społeczne pełne jest antagonizmów, sprzeczności i konfliktów społecznych ponieważ pełne jest sprzecznych dążeń i konfliktów interesów. Społeczeństwo w sposób systematyczny i nieuchronny tworzy sytuacje konfliktowe.
- Sytuacje konfliktowe prowadzą do zmian w społeczeństwie.


„Masz prawo pisać wiersze, komponować pieśni, wymyślać różne cuda najnowszej techniki,
Sięgać gwiazd i zasiewać w dal strzeliste lasy,lub w zwyczajnej pracy poprawiać swe wyniki.
Masz też prawo sięgać do twórczości pokoleń, dostrzegać między Tobą a księgami związek,
Masz prawo robić wszystko, co dla ludzi dobre, a także jest to Twój człowieczy obowiązek.”

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl